کد مطلب:49507
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:8
قرايت قرآن ، با تلاوت آن چه فرقي دارد؟
براي انس با قرآن بر پنج عنوان قرايت ، تلاوت ، ترتيل ، استماع و تدبر درخود قرآن تاكيد شده است ( ( فاقريوا ما تيسر من القران ) ) ، ( مزمل ، آيه 20 ) ( ( اتل ما اوحي اليك من الكتاب ) ) ، ( عنكبوت ، آيه 45 ) ( ( و رتل القرآن ترتيلا ) ) ، ( مزمل ، آيه 4 ) ( ( و اذا قري القران قاستمعوا له و انصتوا ) ) ، ( اعراف ، آيه 204 ) ( ( افلا يتدبرون القرآن ) ) ، ( محمد، آيه 24 و نسا آيه 82 ) . الف ) ( ( قرايت ) ) از ريشه ( ( قر ) ) به معني جمع كردن و به هم پيوستن مي باشد مقصود از آن در سخن جمع و پيوستن حروف و كلمات مي باشد چه با به هم پيوستن حروف ،كلمات با معني و با پيوستن كلمات و حروف جملات مفيد ساخته مي شودمفردات راغب اصفهاني در معناي قرايت مي گويد ( ( ضم الحروف و الكلمات بعضها الي بعض في الترتيل ) ) نتيجه اين مي شود كه قرايت در جريان ترتيل مطرح است و جزيي از آن به حساب مي آيد و عمدتا به بخشي از ترتيل درلفظ نظر دارد، نه ترتيل در معني . ب ) ( ( تلاوت ) ) از ريشه ( ( تلي - يتلو ) ) به معناي در پي آمدن و دنبال كردن است به نحوي كه ما بين تابع و متبوع، چيزي جزتبعيت نباشد اگر متابعت امري از امري مادي و يا پيروي در حكم باشدمصدرش ( ( تلو و تلو ) ) خواهد بود و اگر متابعت به واسطه قرايت يا تدبر درمعني باشد مصدرش ( ( تلاوت ) ) مي باشد .پيروي مادي و پيروي در حكم ،مانند ( ( والقمر اذا تليها ) ) ، ( شمس ، آيه 2 ) ( ( و يتلوه شاهد منه ) ) ، ( هود، آيه 17 ) پيروي در قرايت و تدبر معني ، مانند : ( ( من اهل الكتاب امه قايمه يتلون آيات الله ) ) ، ( آل عمران ، آيه 113 ) ( ( الذين آتينا هم الكتاب يتلونه حق تلاوته ) ) ، ( بقره آيه 121 ) . پس تلاوت قرآن ، متابعت از قرآن در قرايت و دنبال كردن معاني وپيروي در عمل مي باشد ؛ بنابراين هر تلاوتي ، قرايت مي باشد، اما هر قرايتي لزوما تلاوت محسوب نمي شود و اساسا تلاوت در مواردي به كار مي رودكه مطالب قرايت شده ، وجوب پيروي را در پي آورد ازاين رو گفته نمي شود ( ( تلوت رقعتك ؛ نامه ات را قرايت كردم ) ) بلكه صحيح آن است ( ( قرات رقعتك ) ) مي باشد .ر.ك : 1- نقي پورفر ولي الله : تدبر در قرآن ص 378،انتشارات اسوه ، چاپ اول ، سال 1371 2- حجتي ، محمد باقر : تاريخ قرآن كريم ص 248، انتشارات دفتر نشر فرهنگ اسلامي سال 1360 ;
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.